سه شنبه 4 شهریور 1399

میانگین کم کردن در بورس چیست و بهترین زمان برای انجام آن چه موقعی است؟

یکی از بهترین راه‌هایی که باعث میشود از میزان ضرر کم شود کم کردن میانگین در بورس می باشد. در صورتی که یک سهم با بنیاد عالی را خریداری کرده اید اما به دلیل اصلاح وارد فاز نزولی شده است، اگر در قیمت‌های پایین‌تر و انتهای اصلاح بازهم اقدام به خرید سهام کنید میانگین خرید سهم شما کم میشود و با آغاز روند صعودی زودتر به سود خواهید رسید. به این عمل در اصطلاح میانگین کم کردن (averaging down) می گویند. میانگین کم کردن کمی شبیه به خرید پله ای است. تفاوت میانگین کم کردن و خرید پله ای این است که در میانگین کم کردن شما با افت قیمت سهم اقدام به تفاوت کاهش میانگین خرید می کنید به عبارتی میانگین کم کردن همان خرید پله ای است در زمانی که سهم در کوتاه مدت نزولی می شود اما از آنجایی که از بنیاد خوبی برخوردار است انتظار می رود در بلند مدت صعودی شود.

در ادامه بیشتر توضیح می دهیم که میانگین گیری در بورس چیست و وقتی می گویند میانگین کم کنید یعنی چه و همچنین بهترین زمان میانگین کم کردن چه موقعی است. با ما همراه باشید.

میانگین کم کردن در بورس

هنگامی که شما یک سهمی را خریداری می کنید و قیمت سهم کمتر از قیمت سربه سر ما میشود می‌توانید با استفاده از روش میانگین کم کردن کاری کنید قبل از رسیدن قیمت سهم به قیمت خرید اولیه وارد سود شد، نه اینکه صبر کنید تا قیمت به قیمت خرید اولیه برسد و بعد از این همه مدت تازه از زیان خارج شویم، در واقع میانگین کم کردن یکی از بهترین روش ها برای کم کردن مدت ضرر و سود سریع تر در بازار بورس می باشد. یکی از روش های میانگین کم کردن میانگین کم کردنبه روش مارتینگل می باشد.

 

آیا میانگین کم کردن همواره کار درستی است؟

جواب این سوال مشخص نیست و نمیتوان با بله یا خیر پاسخ داد. این که میانگین کم کردن خوب است یا بد بستگی به استراتژی معاملاتی معامله گر دارد.

در صورتی که معامله گر به تحلیل تکنیکال مسلط باشد و تکنیکال سهم را بررسی کند و با دید کوتاه مدت سهم خریداری کند میانگین کم کردن سهم میتواند ضررهای جبران ناپذیری را برای وی ایجاد کند.

ولی برای معامله گری که سهم را بر اساس بنیادش خریداری میکند میانگین کم کردن اتفاقی مثبت به حساب می آید. میانگین کم کردن امکان دارد برای سرمایه گذارانی که دید سرمایه گذاری بلند مدت دارند مناسب باشد.

در هنگام میانگین کم کردن به نکات زیر توجه کنید

در مورد زمان و قیمت مناسب برای کم کردن میانگین باید نکته های زیر را در نظر گرفت:

  • برای همه سهم های موجود در پرتفوی کاهش میانگین را نباید انجام داد و تنها باید برای سهامی اینکار را انجام دهیم که بنیاد قوی داشته باشد و طی سالها ثابت کرده اند که دارای جایگاه رقابتی، بدهی کم و مدیریت خوب هستند و قیمت سهام شان از محدوده خاصی پایین تر نمی آید.
  • شرکت هایی که ریسک افت قیمت دارند گزینه مناسبی برای کاهش میانگین خرید نیستند.

بهترین زمان برای انجام میانگین کم کردن چه موقعی است؟

بهترین زمان برای میانگین کم کردن

مثال میانگین کم کردن در بورس

اگر ما ۱۵ میلیون تومان برای خرید سهام x در نظر بگیریم در مرحله اول طبق روش مارتینگل ۱میلیون تومان از پول خود را در قیمت ۱۲۸ تومان خرید میکنیم (۷۸۰۰ سهم ۱۲۸ تومانی) با ۵% افت قیمت سهم ۲ میلیون تومان بعدی را هم خرید میکنیم (۱۶۲۰۰ سهم ۱۲۳ تومانی).

با ۱۰ درصد افت قیمت سهم ۴ میلیون تومان بعدی را خرید میکنیم. (۷۲۷۰۰ سهم ۱۱۰ تومانی) با آخرین خرید میانگین کل خرید به ۱۱۴.۶ تومان کاهش می یابد.

درنتیجه به‌محض اینکه قیمت سهم از ۱۱۴.۶ تومان بیشتر شود این خرید وارد سود خواهد شد و اگر تاکنون نگهداری شده باشد (۱۶۸ تومان) از کل این خرید در این مثال ۶,۹۹۰,۰۰۰ تومان سود کسب‌شده است (معادل ۴۶%).

در صورتی اگر کل پول در ابتدا و در قیمت ۱۲۸ تومان خرید شده بود و تاکنون نگهداری شده بود، ۴,۶۸۰,۰۰۰ تومان سود از این خرید کسب می‌شد (معادل ۳۱%) و اگر هم بعد از افت قیمت به ۱۲۸ تومان نمی رسید متحمل زیان می شدیم.