چهارشنبه 19 شهریور 1399

نحوه تبدیل سهام کاغذی به آنلاین در کارگزاری های مختلف (چگونه سهام کاغذی را بفروشیم؟)

افراد زیادی در چند سال گذشته اقدام به خرید سهام کاغذی کردند و حالا تصمیم دارند این سهم ها را به پرتفوی شخصی خود انتقال دهند اما نحوه تبدیل سهام کاغذی به آنلاین در کارگزاری های مختلف چگونه است؟ تبدیل سهام کاغذی به آنلاین در اکثر کارگزاری ها امکان پذیر می باشد، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تبدیل برگه سهام کاغذی به سهام آنلاین در کارگزاری های مختلف بورسی بپردازیم. برای اینکه بدانید چگونه سهام کاغذی را بفروشید با ما همراه باشید.

نحوه تبدیل و انتقال سهام کاغذی به آنلاین

در گذشته که بورس بصورت آنلاین نبود افراد اقدام به خرید سهام بصورت کاغذی و پذیره نویسی میکردند که به آن سهام برگه ای نیز گفته می شود اما دیگر دوره سهام کاغذی تمام شده است و سهام را می توان به صورت آنلاین در بازار بورس ایران معامله نمود. در زیر نمونه ای از یک سهام برگه ای یا کاغذی را می بینید. در حال حاضر امکان فروش سهام کاغذی وجود ندارد و شما برای فروش سهام برگه ای باید آن ها را به سهام انلاین تبدیل کنید و به عبارتی آن ها را وارد پرتفوی سپرده گذاری خود کنید. اتبدیل سهام کاغذی به آنلاین بسیار ساده است اما قبل از هر چیز شما باید کد بورسی داشته باشید و در یک کارگزاری ثبت نام کرده باشید.

اگر تمایل دارید سهام کاغذی خود را به کارگزاری ها منتقل کنید و بتوانید آن ها را معامله کنید این کار امکان پذیر خواهد بود.

اکثر کارگزاری ها  این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده اند که سهام کاغذی و پذیره نویسی شده را خود را به آن ها منتقل کنند.

مراحل انتقال سهام کاغذی به کارگزاری ها

دقت داشته باشید که مراحل انتقال سهام کاغذی به کارگزاری ها (تبدیل سهام کاغذی به آنلاین) در همه کارگزاری ها شبیه به هم هستند اما امکان دارد منو ها متفاوت باشد.

برای انتقال سهام کاغذی به کارگزاری ها باید کارگزار ناظر سهام کاغذی را به کارگزاری فعلی خود تغییر دهید که به شرح زیر می باشد:

۱- در ابتدا در سامانه آنلاین کارگزاری خود لاگین شوید.

۲- در منو ها گزینه کارگزار ناظر را پیدا کنید.

۳- در قسمت کارگزار ناظر نام نماد سهام کاغذی تان را وارد و ثبت کنید. (در صورتی که برگه هایتان را در دست دارید در قسمت تصویر برگه سهام، تصویر برگه مربوط به نماد را در سایت آپلود کنید).

۴- معمولا درخواست شما ۱ تا ۷ روز طول میکشد تا بررسی شود.

۵- پس از تایید نماد، دارایی شما به پرتفوی کارگزاری اضافه خواهد شد.

در صورتی که برگه سهام را در دست دارید اما بعد از ثبت درخواست، درخواستتان با خطا مواجه شد احتمالا کد بورسی در حال حاضر شما با کد بورسی قدیمیتان تطابق ندارد و برای اینکار باید بصورت انلاین یا بصورت حضوری به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید

چگونه سهام کاغذی را بفروشیم؟

پس از اینکه درخواست انتقال سهام کاغذی به سهام آنلاین شما ثبت شد و نماد به پرتفوی شما اضافه شد میتوانید برای معامله آن اقدام کنید.

در ابتدا وارد صفحه معاملاتی خود شوید و بر روی نماد مورد نظر در قسمت سبدبان کلیک کنید

 

صفحه ای برای شما باز میشود در آن صفحه نماد به علاوه جزئیات شرکتی که قصد فروش سهام آن را دارید قرار دارد.

 

سپس اطلاعاتی مانند قیمت و تعداد سهام مورد نظر (حجم) را برای ارسال سفارش را وارد کنید.

خرید و فروش سهام در بورس بصورت انلاین

سپس دکمه ثبت سفارش فروش را بزنید. سفارش شما در هسته معاملات ثبت و انجام خواهد شد.

نحوه تبدیل سهام کاغذی به آنلاین بسیار ساده است نکته ای که قبل از تبدیل سهام کاغذی به آنلاین باید به آن توجه کنید این است که کد بورسی فعال داشته باشید و سهام برگه ای که قصد انتقال آن به کارگزاری را دارید باید در سامانه معاملاتی بورس یا فرابورس درج نماد شده باشد. پس از انجام مراحل بالا شما به راحتی قادر به فروش سهام برگه ای در بورس خواهید بود.