دوشنبه 24 شهریور 1399

بهترین سرمایه‌گذاری در زمان تورم چیست؟

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد، به طوری که افراد می توانند وجوه نقد خود را در بازار پول، بازار سرمایه، مسکن، سکه، طلا و بازار ارز سرمایه‌گذاری کنند. هر یک از بازارهای ذکر شده مزایا و معایب و ریسک مخصوص به‌خود را دارند. بهترین سرمایه‌گذاری در زمان تورم چیست؟ یکی از راهکارهای سرمایه‌گذاری های معمول که از قدیم عموم مردم انجام می داده اند و حجم بالایی از سرمایه‌گذاری‌ها را شامل می شد، سپرده بانکی بود. قرار دادن پول در بانک سرمایه‌گذاری بدون ریسک محسوب می شود و ماهیانه مبلغی به عنوان سود سپرده دریافت می شود. سرمایه گذاری در بانک در سال‌های گذشته که خیلی بحث گرانی و تورم نبود سرمایه‌گذاری مناسبی برای عموم مردم بشمار میرفت. ولی در حال حاضر با رشد نرخ تورم و گرانی‌های امروزه قطعا دیگر بانک‌ محل مناسبی برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری نیست زیرا نرخ تورم بالاتر از نرخ سود بانکی می باشد براین اساس گذاشتن وجه نقد در بانک چیزی جز ضرر در پی ندارد. پس با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و وجود تحریم‌ها که شاهد روزافزون نرخ تورم هستیم و روزبه‌روز ارزش پول نقد در دست مردم کاهش می یابد، بهترین سرمایه‌گذاری در دوران تورم چیست؟ سرمایه‌گذاری‌ای که می تواند از کاهش ارزش پول مردم جلوگیری کند. هدف ما در این مقاله بیان بهترین سرمایه‌گذاری در زمان تورم است، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

بهترین سرمایه‌گذاری در زمان تورم بالا چیست؟

در سال‌های گذشته دلیل پایین بودن سطح تورم و افزایش دیر به دیر قیمت‌ها، عموم مردم اگر قصد خریدهای کلان چون خانه، ماشین و … را داشتند، چند سالی پول خود را در بانک‌ها پس‌انداز می کردند و هروقت به حد کافی می رسید اقدام به خرید می کردند و واقعا هم می توانستند با پول پس‌انداز شده خود طی چند سال خانه، ماشین یا ملک موردنظر خود را بخرند اما حالا با این نرخ تورم بالا و گرانی‌های موجود و پیش‌رو هرچقدر هم صرفه‌جویی و پس‌انداز کنیم قادر به خریدهای کلان نخواهیم بود. حال این سوال مطرح است که بهترین سرمایه‌گذاری در زمان چنین تورمی چیست؟ به تعبیر دیگر پس‌اندازهایمان را چه کنیم؟ آیا پول خود را در بانک‌ها و موسسات اعتباری که سود ثابت و کم‌تر از نرخ تورم دارند قرار دهیم؟ درواقع در زمان تورم چه نوع سرمایه‌گذاری بهتر است که ما از آن طریق به هدف‌های خود برسیم؟

در اقتصاد کشورمان با توجه به اینکه متغیرهای کلان اقتصادی مثل نرخ بهره و نرخ تورم مدام درگیر نوسانات می باشد، موضوع سرمایه‌گذاری اهیمت زیادی پیدا می کند. با توجه به تورم و کاهش ارزش پول ملی، پیدا کردن راهکاری مناسب جهت حفظ ارزش پول و دارایی نقد خود بسیار مهم است. باید توجه داشت که هر سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • میزان دارایی نقد خود و تناسب آن با کمترین حجم سرمایه‌گذاری در بازاری که جهت سرمایه‌گذاری مدنظر دارد
  • نقدشوندگی مورد نیاز
  • بازدهی مورد انتظار
  • درجه ریسک گریزی

افراد می توانند در یکی از بازارهای مالی زیر جهت حفظ ارزش پول و دارایی خود در برابر تورم سرمایه‌گذاری کنند:

  1. بازار مسکن
  2. بانک
  3. ارز
  4. سکه و طلا
  5. بازار سهام و سرمایه

همانطور که گفته شد راه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در زمان تورم وجود دارد و احتمال مردد شدن افراد برای انتخاب هر یک از این بازارهای مالی وجود دارد. در ادامه سرمایه‌گذاری در هریک از این بازارهای را مورد بررسی قرار می دهیم تا بهترین سرمایه‌گذاری در زمان تورم مشخص گردد.

 

سرمایه‌گذاری در مسکن در زمان تورم

 

در کشورمان به دلیل عوامل فرهنگی و اقتصادی، به سرمایه‌گذاری در مسکن اهمیت زیادی داده می شود و بعضی ها معتقدند بهترین سرمایه گذاری در دوران تورم سرمایه گذاری در بازار مسکن است چرا که مسکن هم کالایی مصرفی است و هم قیمت آن به مرور افزایش پیدا می کند، براین اساس بسیاری از مردم بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران را خرید مسکن می دانند. اما همانطور که گفته شد هر یک از بازارهای مالی مزایا و معایب و همینطور ریسک مخصوص به‌خود را دارند. مزیت سرمایه‌گذاری در مسکن در زمان تورم این است که:

  • ریسک نسبتا پایینی برای حفظ سرمایه دارد
  • قابلیت استفاده دارد و همچنین می توان با اجاره دادن درآمدزایی کرد
  • قیمت آن به مرور رشد می کند

و اما معایب سرمایه‌گذاری در بازار مسکن:

  • یک سرمایه‌گذاری بلندمدت بشمار می رود و سود موردنظر را در کوتاه‌مدت نمی دهد
  • طبق مصوبه‌های جدید اگر خالی بماند باید بابتش مالیات پرداخت شود
  • نقدشوندگی پایین بازار مسکن یکی دیگر از معایب سرمایه‌گذاری در این حوزه به شمار می رود
  • همچنین فردی که قصد ورود به این بازار را دارد باید سرمایه زیادی داشته باشد. حال اینکه عموم مردم چنین پولی در دسترس ندارند.

در حال حاضر وضعیت ملک و خرید و فروش مسکن همگام با تورم در حال افزایش روزافزون است اما به دلیل ناتوانی خریداران در پرداخت قیمت مسکن، بازار ملک دچار رکود است. خانه‌دار شدن در حال حاضر کار ساده‌ای نیست زیرا حداقل بودجه لازم برای خرید خانه یک میلیارد تومان شده است و وام مسکن نیز حتی اگر بخواهیم مشکلات وام اوراق و اقساط نجومی آن را در نظر نگیریم درصد کمی از این پول را پوشش می دهد.

 

سرمایه‌گذاری در بانک در زمان تورم بالا

 

درصد بالایی از حجم سرمایه‌گذاری‌ها در ایران به سپرده بانکی برمی گردد. سرمایه‌گذاری در بانک به اینگونه است که پول به بانک سپرده می شود، به صورت ماهانه مبلغی به عنوان سود سپرده دریافت می شود. سرمایه‌گذاری در بانک از جمله سرمایه‌گذاری‌های بدون ریسک می باشد زیرا اصل سرمایه حفظ و مبلغی سود در هر ماه به آن تعلق می گیرد. بنابراین این روش برای افرادی که به شدت ریسک‌گریز هستند مناسب می باشد.

مزایای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها:

  • به لحاظ افق زمانی می توان سرمایه‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت داشت
  • سرمایه‌گذاری بدون ریسک می باشد
  • سودآوری آن تضمینی و قطعی است

معایب سرمایه‌گذاری در بانک:

  • در سرمایه‌گذاری بلندمدت سپرده بانکی امکان انتقال سرمایه از یک بانک به بانک دیگر وجود ندارد و همینطور اگر فرد سرمایه‌گذار بخواهد پول خود را پیش از زمان سررسید برداشت کند با نرخ سکشت روبه‌رو می شود
  • سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از جمله منابع ارزان قیمت محسوب می شود
  • در سپرده بانکی بلندمدت تا پنج سال امکان نقل و انتقال سرمایه به دیگر بازارهای وجود ندارد و این در حالی است که در شرایط اقتصاد تورمی و نوسانی ایران، بلوکه شدن پول در چنین حسابی ریسک بالایی دارد.

بنابراین در شرایط فعلی اقتصاد ایران که تورم دو رقمی و بیش از ۳۰ درصد است، بهره بانکی نمی تواند ارزش پول شما را در برابر تورم حفظ کند و این موجب ضرر شما می شود. بنابراین اگر به دنبال بهترین بازار سرمایه گذاری در زمان تورم هستید سرمایه گذاری در بانک به شما پیشنهاد نمی شود.

 

سرمایه‌گذاری در بازار ارز و دلار

 

بازار ارز همیشه علاقه‌مندان مخصوص به خود را داشته و دارد، همچنین می توان گفت یکی از اصلی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران می باشد و به دلیل نوسانات قیمتی، بازار مطلوبی برای سرمایه گذاری در زمان تورم می باشد اما این بازار نیز مانند دیگر بازارها معایب خود را دارد که به شرح زیر است:

  • کار کردن در این بازار با ریسک زیادی همراه است
  • از شفافیت معاملات برخوردار نیست
  • به نوعی فعالیت در یک بازار سیاه به‌حساب می آید
  • یک سرمایه‌گذاری پایدار شناخته نمی شود
  • به شدت متاثر از اتفاقات و تحولات داخلی و دنیا
  • پیش‌بین نرخ ارز همواره با ابهام روبه‌رو می باشد

شاید بازار ارز و دلار یکی از بهترین انواع سرمایه گذاری در زمان تورم باشد اما به دلیل اینکه تاثیر منفی بر وضعیت زندگی افراد دیگر جامعه می گذارد توصیه نمی شود. خرید و فروش در بازار ارز باعث افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم می شود.

 

سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه

 

در ایران سرمایه‌گذاری در طلا و سکه همواره مورد توجه عموم مردم، دولت و روش مناسب و قابل اعتمادی برای سرمایه‌گذاری بوده است و می توان گفت مأمن امن سرمایه‌گذاران در هنگام بحران‌های اقتصادی می باشد. افراد زیادی بر این باورند که طلا و سکه هیچ‌گاه ارزش خود را از دست نمی دهند بنابراین سرمایه‌گذاری در این حوزه همواره می تواند سودده باشد. از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار نبود محدودیت زمانی است درواقع در هر زمان می توان اقدام به خرید یا فروش کرد. اما عیب این بازار ریسک تقریبا زیاد آن است چرا که از دو فاکتور داخلی یعنی نرخ برابری دلار به ریال و فاکتور خارجی قیمت اونس جهانی تاثیرپذیر است.

 

بهترین سرمایه‌گذاری در زمان تورم، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

 

سرمایه‌گذاری در بازار سهام یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری محسوب می شود. سرمایه‌گذاری در بورس یکی از مرسوم‌ترین روش­های سرمایه‌گذاری در دنیا و یکی از معقولانه ترین روش های سرمایه گذاری در دوران تورم است. شرکت‌‌های معتبر کشور در صنایع مختلف سهام خود را در بورس عرضه می کنند تا افراد مختلف که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارند، سهامدار شرکت‌ها شوند .بورس ایران از سال ۹۸ تاکنون که ۵ ماه از ابتدای سال جاری می گذرد رکورد‌های بی‌نظیر و بازدهی چشمگیری را در کارنامه خود به ثبت رسانده و رشد خوب و بی‌سابقه‌ای داشته است. در سال جاری دلایلی چون افزایش نرخ ارز، حمایت های دولت، عرضه اولیه های زیاد، واگذاری و فروش سهام دولتی در بازار، افزایش نرخ تورم و اوضاع بد کسب‌وکار در پی شیوع ویروس کرونا و … موجب هدایت و ورود نقدینگی بالایی به بازار سهام شده است و پیش‌بینی می شود بازار بورس در نیمه دوم سال نیز همچون نیمه اول صعودی و پربازده باشد.

عدم نیاز به سرمایه کلان، یکی از دلایل اصلی جذابیت این بازار برای سرمایه‌گذاری می باشد و حداقل سرمایه برای ورود ۵۰۰ هزار تومان است، البته باید گفت که وجه مورد نیاز برای خرید عرضه اولیه‌ها کمتر از این مقدار است. شاید شنیده باشید که سرمایه‌گذاری در بورس با ریسک بالایی همراه است اما باید بدانید اگر دانش و علم لازم را داشته باشید و طبق استراتژی مخصوص به‌خود و همچنین رعایت مدیریت سرمایه پیش بروید ریسک سرمایه‌گذاری به نسبت قابل توجهی کاهش می یابد، هرچند که ریسک و بازدهی رابطه مستقیم دارند به تعبیر دیگر هرچه ریسک بالا باشد، بازدهی نیز متناسب با زآن بیشتر خواهد بود.

 

سرمایه‌گذاری در بورس به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می شود که به شرح زیر است:

روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه:

سرمایه‌گذاری به روش مستقیم:

در این روش افراد قبل از اقدام به معاملات باید از طریق کارگزاری‌‌ها کد بورسی دریافت کنند و بعد از آن  به صورت مستقیم وارد معاملات و خرید و فروش سهام می شوند که لازمه آن داشتن علم و دانش لازم می باشد.

سرمایه‌گذاری غیر مستقیم:

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس بهترین روش سرمایه‌گذاری برای افرادی که دانش و یا وقت کافی را برای سرمایه‌گذاری و فعالیت مستقیم در بورس ندارند سرمایه گذاری از طریق یک شرکت سبدگردان می باشد.

 

مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس در زمان تورم

  1. عدم نیاز به سرمایه زیاد و کلان. افراد می توانند با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان فعالیت خود را در این بازار شروع کنند. البته باید توجه داشت که برای خرید عرضه‌های اولیه نقدینگی کمتری مورد نیاز است.
  2. نقدشوندگی بالا
  3. امنیت و شفافیت در سرمایه‌گذاری
  4. حفظ سرمایه در مقابل تورم
  5. کسب سود به دو طریق افزایش قیمت‌ها و در پی آن کسب سود و سود نقدی تقسیمی بین سهامداران که بعد از برگزاری مجمع به حساب سهامداران واریز می شود
  6. معافیت مالیاتی

سخن آخر

تجربه ثابت کرده است که بازدهی بازار بورس همیشه و همه ساله بیشتر از نرخ تورم بوده است و درواقع یکی از ویژگی‌های مهم بازار بورس حفظ ارزش پول شما در برابر تورم می باشد وحتی بازدهی دارایی شما را از تورم جلو میندارد. بنابراین با در نظر گرفتن معایب و مزایای بازارهای مالی مختلف، می توان گفت سرمایه‌گذاری در بازار بورس با توجه به ویژگی‌هایی که دارد می تواند بهترین سرمایه‌گذاری در زمان تورم باشد زیرا علاوه براینکه پول شما را در برابر تورم بالا حفظ می کند باعث افزایش تورم نشده و برعکس محرک تولید و اشتغالزایی است.