شنبه 3 آبان 1399

نمودار تعدیل شده بهتر است یا تعدیل نشده؟

تحلیلگران در تحلیل سهام شرکت های بورسی همواره برایشان این سوال پیش می آید که برای تحلیل از نمودارهای تعدیل شده استفاده کنند یا تعدیل نشده. در پاسخ به این سوال که نمودار تعدیل شده بهتر است یا تعدیل نشده؟ باید به خدمتتان برسانم که هریک از این نمودارها مزایا و معایب خودش را دارد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

تفاوت دو نمودار تعدیل شده یا تعدیل نشده در تحلیل تکنیکال

نمودار تعدیل شده نموداری می باشد که در آن افزایش سرمایه و پرداخت سود نقدی تاثیری نمیگذارند و از نمودار حذف شده اند. افزایش سرمایه و پرداخت سود نقدی باعث تغییر قیمت سهام شرکت در بازار سرمایه میشود.

و نمودار تعدیل نشده فقط یک نمودار قیمتی می باشد که رفتار قیمتی سهم را نشان میدهد. در این نمودار شکاف و گپ‌های قیمتی تشکیل شده به‌ دلیل فعالیت خود شرکت می باشد و عرضه و تقاضا در تغییرات قیمت سهم تاثیری نداشته است.

در تحلیل تکنیکال از نمودار تعدیل شده استفاده کنیم یا تعدیل نشده؟

نمودار تعدیل نشده شکاف و گپ‌های قیمتی را نمایش میدهد که به‌ دلیل فعالیت خود شرکت ایجاد شده است و عرضه و تقاضا تاثیری در تغییرات قیمت سهم ندارد. زمانی رشد یا ریزش قیمت سهم برای تحلیلگران مهم است که در اثر عرضه و تقاضا ایجاد شده باشد.

یا به زبان ساده مقاومتی که با عرضه و تقاضا ایجاد می شود معتبر است نه مقاومتی که با دستکاری شرکت در نمودار قیمت ایجاد می شود، مقاوتی که با دستکاری ایجاد می شود اعتبار زیادی ندارد.

در واقع اگر تصمیم داشته باشید مقاومت و حمایت نمودار قیمت سهم را در تحلیل تکنیکال تعیین کنید، نموداری که باید استفاده کنید نمودار تعدیل شده‌ می باشد به این دلیل که همه افزایشها و ریزش‌های قیمت سهم که حاصل از عرضه و تقاضا بوده است را نمایش میدهد.

 

نمودار تعدیل شده چیست؟

نمودار تعدیل شده نموداری می باشد که گپ ها و شکاف قیمتی حاصل از دو عامل افزایش سرمایه و پرداخت سود نقدی از روی نمودار حذف شده است. افزایش سرمایه و پرداخت سود نقدی باعث می شود قیمت سهام شرکت در بازار سرمایه تغییر نماید.

گفتیم دو عامل تقسیم سود نقدی و افزایش سرمایه باعث ایجاد گپ قیمتی می شود.

تقسیم سود نقدی در نمودار گپ بزرگی ایجاد نمیکند و در تقسیم سود نقدی فرق زیادی بین نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده وجود ندارد اما افزایش سرمایه گپ بزرگی را در نمودار ایجاد می‌کند.

افزایش سرمایه از هر محلی که انجام شود باعث می‌شود سهم پس از بازگشایی با گپ قیمت باز شود و این عامل باعث شکسته شدن حمایت و مقاومت‌های اصلی در نمودار شده و موجب سردرگمی سهام دار خواهد شد. این گپ با توجه به درصد افزایش سرمایه کم یا زیاد می‌باشد.

 مزایا و معایب استفاده از نمودار تعدیل شده

  • در نمودار تعدیل شده به راحتی می‌توان از اندیکاتور یا اسیلاتور استفاده کرد.
  • حمایت‌ها و مقاومت‌های نمودار به درستی نمایش داده خواهد شد
  • از خط روند راحت تر می‌توان برای تشخیص ترند نمودار استفاده کرد
  • تاریخچه قیمتی سهم به دلیل حذف گپ‌های قیمتی مشخص نیست

در نمودارهای تعدیل شده، تاریخچه قیمتی سهم به دلیل حذف گپ‌های قیمتی مشخص نیست. بااین‌حال برای استفاده از اندیکاتورها و اسیلاتورها، لازم است تا نمودار تعدیل شده باشد. همچنین استفاده از خطوط حمایت و مقاومت راحت‌تر صورت می‌گیرد.

 

نمودار تعدیل نشده چیست؟

نمودار تعدیل نشده، نموداری است که علاوه بر عوامل قیمتی عوامل بنیادی را نمایش میدهد در واقع نمودار تعدیل نشده تنها یک نمودار قیمتی است که رفتار قیمتی سهم را نشان خواهد داد. در این نمودار نیز عدم تغییر دارایی سهامدار در زمان افزایش سرمایه و پرداخت سود نقدی قابل رؤیت نیست.

نمودار تعدیل شده بهتر است یا تعدیل نشده؟

 مزایا و معایب استفاده از نمودار تعدیل نشده

  • در آن قسمت‌ از نمودار که گپ وجود دارد اندیکاتورها به‌درستی نمی‌توانند کاربرد خود را داشته باشند.
  • بعضی از تکنیکالیست ها بر این باورند که چون در تحلیل تکنیکال تاریخچه سهم بررسی می‌شود بنابراین بهتر است اثر عواملی مانند تقسیم سود یا افزایش سرمایه بر نمودار اعمال شود.