شنبه 17 آبان 1399

۱۰نکته مهم برای جلوگیری از ضرر در بورس

در پی ریزش های اخیر بازار سرمایه اکثر افرادی که هنوز سهامدار هستند در ضرر هستند، مخصوصا افرادی که بدون تحلیل و بر اساس سیگنال های دیگران اقدام به خرید سهم در بازار کرده اند و نمیتوانستند نقطه ورود و خروج مناسب را تشخیص دهند. البته ریزش ها آنقدر زیاد و همگانی بوده که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران هم در ضرر هستند و در صف های فروش گیر کرده اند.

در این بازار احتمالا برای اکثر سرمایه گذاران این سوال پیش می آید که برای جبران ضرر در بورس چیکار کنیم؟ در مقالات قبلی درباره این سوال توضیحاتی را ارائه دادیم. اما در این پست قصد داریم به بررسی ۱۰نکته مهم جلوگیری از ضرر در بورس بپردازیم.

چگونه از ضرر در بورس جلوگیری کنیم؟

این ۱۰ نکته ۱۰ نکته پایه و حیاتی در بورس می باشد که اگر رعایت کنید هیچ وقت وارد این فازهای ریزشی بازار نخواهید شد

۱. قبل از اینکه اقدام به سرمایه گذاری و خرید سهام در بازار سرمایه کنید استراتژی خود را مشخص کنید.

  • نوسان گیری
  • کوتاه مدت (تا ۳ ماه)
  • میان مدت (۳ تا ۶ ماه)
  • بلندمدت (از ۶ ماه ب بعد)

۲. اگر قصد دارید اقدام به نوسان گیری در این بازار کنید باید به تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی مسلط باشید و حتی اگر قصد دارید سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام دهید بازهم کمی تحلیل تکنیکال بلد باشید و مفاهیم اولیه تحلیل تکنیکال از قبیل حمایت‌ها و مقاومت‌ها را بشناسید تا در موقعیت های مناسب خرید کنید.

۳. مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید تعیین حد ضرر می باشد. حتما در هر خرید حد ضرر مشخصی برای خود تعیین کنید مثلا ۱۰% و بر این حد ضرر کاملا پایبند باشید.

خیال سودهای کلان می تواند به ضرر های کلان هم بیانجامد. برای خرید سهم روند قیمتی آن را در ۲۰ روز گذشته مورد بررسی قرار دهید ببینید کمترین و بیشترین قیمت چند بوده از این طریق ریسک ورودتان را ارزیابی کنید ببینید خوب است یا بد سپس استراتژی ورود خود را بر این اساس تنظیم کنید.

۴. طبق صحبت‌های دیگران اقدام به خرید و فروش نکنید. فقط به توصیه‌های خرید و فروش دیگران گوش کنید ولی سریع آن را اجرایی نکنید. تجزیه و تحلیل کنید و آن را با ریسک پذیری و استراتژی خودتان تطبیق دهید.

۵. تا کاملا زیر و بم کار را یاد نگرفتید و به تحلیل بنیادی و تابلوخوانی مسلط نشدید هرگز تک سهم نشوید. تک سهم شدن مخصوص معامله‌گران بسیار حرفه ای و رانت‌دار است.

۶. همیشه ۳۰% از سرمایه‌تان را نقد کنید. اینکار برای شما حاشیه امنیت بالایی ایجاد می کند و هر زمان که موقعیت مناسبی برای خرید پیش آید شما با نقدینگی خود میتوانید اقدام به خرید کنید و یا اینه اگر تمامی سهام شما قفل در صف فروش بود شما نقدینگی لازم را برای انجام کارهای مدنظر خود داشته باشید.

۷. اگر درباره تحلیل تکنیکال و بنیادی چیزی نمیدانید، سهمی که با صف خرید بالا میرود و رشد شارپی دارد را در اولین منفی به میزان ۵۰% بفروشید و اگر دوباره منفی خورد ۱۰۰% از سهم خارج شوید.

منتظر نباشید که قیمت آن برگردد بلکه سود خود را شناسایی کرده و سهام خود را بفروشید یا سیو سود کنید و بروید روی سهم دیگری سرمایه گذاری کنید.

۸. این فکر را نکنید که اگر امروز نخریدم دیگر سود نخواهم کرد. صدها نماد در حال معامله هستند و اگر این سهم نشد بازهم سهام خوب دیگری وجود دارد.

سرمایه گذاران تازه وارد باید دقت داشته باشند که در ابتدای کار همین که ضرر نکنند کلی سود است پس عجله به خرید سهام نکنید. در بازار سرمایه سهم‌های خوب برای خرید همیشه وجود دارد. پس خونسرد باشید و معاملات و رفتارهای هیجانی نشان ندهید

۹. دقت داشته باشید در بازار بورس اولویت اول حفظ سرمایه‌ می باشد و اولویت دوم، حفظ سودهای قبلی. همیشه فرصت خرید سهام وجود دارد ولی فرصت برگرداندن سرمایه نه.

۱۰. تعصب روی هیچ سهمی نداشته باشید. برخی از معامله گران به قدری روی یک سهم خاص تعصب دارند که به اصطلاح میگویند آنها با سهم ازدواج کرده اند برخی‌ دیگر  از معامله‌گران فقط در گروه خاصی از بازار فعال هستند که هردو کاملا در اشتباه هستند.

توجه داشته باشید هدف معامله‌گر در بازار سرمایه کسب سود می باشد و هدف این نیست که با سهام یک شرکت ازدواج کنید.