سه شنبه 20 آبان 1399

بررسی تفاوت بازار بورس و بازار فارکس از ابعاد مختلف به طور کامل

مهمترین عاملی که برای تصمیم‌گیری بین انتخاب بورس و فارکس باید به آن توجه نمود، سبک معاملاتی و مقدار ریسک پذیری شما می باشد. سرمایه‌گذارانی که دید بلند مدت دارند معمولا بورس را برای سرمایه گذاری گزینه مناسب‌تری نسبت به فارکس می دانند، در صورتی که معامله‌گران با دیدکوتاه مدت و همچنین نوسان‌گیران فارکس را بهتر از بورس میدانند چون نوسانات قیمت در آن بیشتر است. ما در ادامه قصد داریم به بررسی ابعاد تفاوت بازار بورس و بازار فارکس بپردازیم

ابعاد تفاوت بازار بورس و بازار فارکس :

تفاوت بازار بورس و بازار فارکس در ۵ بعد خلاصه میشود:

۱- بازار ۲۴ ساعته فارکس و ساعت کاری محدود بازار بورس

اولین تفاوت بازار بورس و بازار فارکس بازار ۲۴ ساعته فارکس و ساعت کاری محدود بازار بورس میباشد

بطور کلی بازار فارکس یک بازار ۲۴ ساعته میباشد و میتوان در هر ساعت از شبانه روز در آن به معامله پرداخت و ساختار غیرمتمرکز بازار فارکس پویایی خاصی به این بازار داده و باعث شده است که از روز دوشنبه تا جمعه ۲۴ ساعت شبانه روز امکان تبادلات ارز وجود داشته باشد اما در مقابل بازار فارکس، بازار سهام قرار دارد که ساعات کاری محدودی برای معامله سهام دارد .

برای مثال، ساعت کاری بازار سهام در بورس تهران از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ روزهای شنبه تا چهارشنبه معامله صورت می‌گیرد و در نیویورک از ساعت ۹:۳۰ صبح آغاز میشود و ساعت ۱۷ پایان می یابد و اگر در ساعت مشخص شده به هر دلیلی تغییری در قیمت ها ایجاد شود معامله گران مجبورند که تا ساعت ۹:۳۰ صبح روز بعد منتظر باشند تا بتوانند معاملات خود را به سرانجام برسانند.

معاملات فارکس به فرم اسپات ۲ بطور تقریبی در همه دنیا انجام می شود اما سه بازار مالی، لندن، توکیو و نیویورک موثرترین بازارها میباشند،چون ۷۰ درصد از معاملات بازار فارکس در زمان فعالیت این مراکز انجام میشود.

در بازار فارکس مقدار فعالیت و حجم معاملات در همه ساعات بازار یکسان و یکنواخت نمی باشد بلکه در بعضی از ساعات میزان فعالیت و حجم معاملات به مقدار زیادی افزایش خواهد یافت و در بعضی وقت ها هم شبانه روز حجم معاملات به حداقل خود می رسد. بیشترین حجم معاملات در ساعاتی میباشد که بازار های اصلی هم زمان با هم مشغول به فعالیت هستند مخصوصا ساعت هایی که بازار های آمریکا و اروپا به طور هم زمان با هم باز میباشند.

اگر در بازار فارکس شخصی بخواهد بعد از ساعت کاری معامله نماید مطمئن است که همان نقدینگی و مابه التفاوت قیمت خرید و فروش را دریافت خواهد کرد که در ساعت کاری می توانست بدست آورد، اما بدلیل دشوار بودن معامله و عدم شفافیت معامله، بازار سهام با نوسان های بسیاری روبرو خواهد بود.

۲- اعتبار اهرمی در فارکس و نبود آن در بازار بورس:

دومین تفاوت بازار بورس و بازار فارکس اعتبار اهرمی در فارکس و نبود آن در بازار بورس میباشد

در بازار بورس معامله گران همه پول لازم برای خرید سهام موردنظر خود را به صورت نقد پرداخت کنند، اما در بازار فارکس برای انجام یک معامله از طریق کارگزار به اینکه خریدار تمام سرمایه لازم برای انجام معامله مورد نظر را در اختیار داشته باشد نیازی نیست، بلکه بر اساس اعتباری که کارگزار در اختیار او قرار می دهد تنها سهم کوچکی از حجم کلی معامله موردنظر (معمولاً ۱ تا۲ درصد) انجام خواهد شد، و به اعطاء اعتبار از سوی کارگزار اصطلاحاً Leverage میگویند .

اعتبار ارزی شبیه به یک شمشیر دو لبه میباشد که اگر مدیریت صحیح در آن نباشد ضرر سنگینی به بار خواهد آورد که این اعتبار برابر ۱۰۰/ ۱ (یک به صد) می باشد. این به این معنا است که هر ۱۰۰۰ دلار از پول شما معادل صد هزار دلار خواهد بود.

در بازار بورس ، فقط میتوانید تا حجم سرمایه خود به خرید و فروش سهام بپردازید، اما در بازار فارکس می توانید تا صد برابر حجم سرمایه خود به معامله بپردازید. اما این اهرم الزاما خوب نیست چون درست است که می‌توان با استفاده از اهرم، با مقدار کمی سرمایه، معاملات بزرگتری انجام داد  اما این اهرم می‌تواند به راحتی کلیه موجودی حساب شما را نابود کند.

۳- امکان سودآوری فارکس هم در بازار صعودی هم نزولی برخلاف بورس

سومین تفاوت بازار بورس و بازار فارکس امکان سودآوری فارکس هم در بازار صعودی هم نزولی برخلاف بورس میباشد

در بازار فارکس رسیدن به سود هم در بازار صعودی و هم در بازار نزولی امکان پذیر خواهد بود. بازار صعودی بازاری میباشد که قیمت ها هر لحظه که زمان می گذرد افزایش می یابد و در مقابل بازار نزولی بازاری میباشد که قیمت ها هر لحظه که زمان می گذرد کاهش خواهد یافت.

در صورتی که در بازار سهام یک معامله سودآور به این صورت است که با خرید سهام در قیمت پایین تر و فروش آن در قیمت بالاتر انجام میپذیرد. یعنی معامله گران فقط وقتی که قیمت ها رو به افزایش است می توانند در بازار سودی به دست آورند و زمانی که روند قیمت ها نزولی است فقط باید دست نگه دارند تا دوباره روند صعودی آغاز شود.

در بازار فارکس چون ارزها به صورت جفت معامله خواهند شد (مانند EUR/USD ) یک جفت ارز را می توان قبل از خرید به فروش رساند یعنی با خرید ارز طرف اول، در واقع می توان در همان لحظه اقدام به فروش ارز طرف دوم نمود.

۴ – هزینه های پایین تر معامله در فارکس نسبت به بورس

چهارمین تفاوت بازار بورس و بازار فارکس هزینه های پایین تر معامله در فارکس نسبت به بورس میباشد

در بازار بورس، معامله گران علاوه اختلاف قیمت خریدو فروش کمیسیون هم باید بپردازند در حالی که کارایی بازار الکترونیک موجب کاهش هزینه ها شده و این امکان را برای سرمایه گذاران مهیا کرده تا بطور مستقیم با بازارسازان معامله نمایند و به همین علت هزینه های واسطه گری حذف شده است

۵ _احتمال کم تغییر قیمت:

پنجمین تفاوت بازار بورس و بازار فارکس احتمال کم تغییر قیمت میباشد

بطور معمول در بازار بورس معامله در نزدیک ترین قیمت ممکن انجام خواهد شد اما ارائه شفافیت قیمت که توسط کارگزاران بازار ارز، این اطمینان را می دهد که معامله گران هر زمان یک قیمت عادلانه و خوب را دریافت خواهند کرد، چون بازارسازان در بازار فارکس در مدت زمانی کوتاه معامله درخواستی مشتری را براساس قیمت های ارائه شده انجام میدهد و تأییدیه آن را برایش میفرستد.

نتیجه گیری از تفاوت بازار بورس و بازار فارکس:

فعالیت کردن در بازار فارکس به مهارت و اطلاعات بسیار بالایی احتیاج دارد و با توجه به ریسک و نوسانات بالا، فقط مناسب افرادی میباشد که آموزش‌های حرفه‌ای را پشت سر گذاشته باشند و به منابع خوبی دسترسی داشته باشند. فعالیت در بازار جهانی فارکس بد نیست بلکه میتواند بسیار سود اورتر از بورس هم باشد و حتی از بورس برتری هم داشته باشد

اما نحوه رفتار و عمل بسیاری از معامله‌گران ایرانی باعث شده تا افراد زیادی در این بازار زیان‌های هنگفت کنند به همین خاطر برای فعالیت در فارکس مجازات در نظر گرفته شده و غیرقانونی اعلام شده است.

از تفاوت بازار بورس و بازار فارکس این را می توان گفت که بازار فارکس بدلیل دارا بودن بعضی از مزایای چشمگیری مانند هزینه پایین، امکان معامله هم در بازار نزولی و هم صعودی احتمال کم تغییر قیمت و معامله بصورت ۲۴ ساعته و با اعتبار اهرمی بالاتر نسبت به بازار سهام که سود کمتری را هم نصیب معامله گران می کند و ساعات کاری محدودی هم دارد و حق کمیسیون می پردازد، نسبت به بورس برتری داشته باشد.

بطور کلی، ابعاد جهانی بازار فارکس آن را در جایگاه مخصوصی قرار داده است و از اصلی ترین وجه متمایزکننده این نوع بازار از بازار سهام به شمار میرود