یکشنبه 21 دی 1399

مهمترین سایت های بورسی که هر سرمایه‌گذاری باید بشناسد

برای فعالیت در بازار بورس، مراجعه به سایت‌های بورسی و استفاده از اطلاعات آن‌ها، امری اجتناب‌ناپذیر است. از مراحل اولیه ورود به بورس، تا زمانی که به عنوان یک تحلیل‌گر حرفه‌ای شناخته شوید؛ همواره نیازمند اطلاعات و خدمات ارائه شده توسط سایت‌های بورسی خواهید بود. در این مقاله قصد داریم به معرفی مهمترین سایت های بورسی که هر سرمایه‌گذاری باید بشناسد بپردازیم.

در ادامه وب سایت‌های زیر را معرفی می‌کنیم که هر کدام در یکی از حوزه‌های آموزش، تحلیل و اخبار و سیگنال‌های بورس فعالیت می‌کنند.

سایت irvex.ir

سایت Tsetmc.com

سایت codal.ir

سایت  Fipiran.com

سایت Seo.ir

سایت Sena.ir

سایت hamfekran.com

مهمترین سایت های بورسی در حوزه آموزش

اولین دغدغه هر سرمایه‌گذار پس از ورود به بازار بورس، یادگیری مهارت‌های معامله‌گری و روش‌های تحلیل بازار است. اگرچه راه‌های مختلفی مانند کتب، مقالات، ویدئوهای آموزشی و پکیج‌های خودآموز و دوره‌های آموزش بورس وجود دارد؛ اما به هر حال سهامداران در معاملات اولیه خود همواره نگران آینده سهامی که تهیه می‌کنند، هستند. در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار محیطی را برای یادگیری بورس و تمرین فعالیت در این بازار فراهم کرده است که در ادامه آن را معرفی می‌کنیم.

سایت irvex.ir

تالار مجازی بورس یا irvex.ir سایتی است که در آن می‌توانید در محیطی شبیه بازار بورس، با تمامی اطلاعات واقعی و به‌روز، مثل قیمت، شاخص و… به معاملات مجازی بپردازید. در تالار مجازی بورس می‌توانید سبد سهام تشکیل دهید، به خرید فروش بپردازید، آینده‌ای که برای سهم اتفاق می‌افتد را با آن چه پیش‌بینی کرده بودید مقایسه کنید و در نهایت تمرینی برای ورود به بازار حقیقی داشته باشید، در این محیط همه چیز کاملا بر اساس بازار بورس است با این تفاوت که از پول واقعی استفاده نمی‌شود.

گفتنی است تالار مجازی بورس ایران توسط یکی از زیرمجموعه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار به نام «شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس» ارائه شده و محیطی امن و مورد تایید سازمان مربوطه است.

مهمترین سایت های بورسی در حوزه تحلیل

یکی از مهمترین فعالیت‌های هر سرمایه‌گذار، تحلیل بازار بورس به صورت کلی و همچنین تحلیل هر سهم به تنهایی است. در حقیقت معامله‌گران از روش‌هایی مانند تحلیل تکنیکال و بنیادی برای آنالیز هر سهم استفاده می‌کنند، با توجه به نتیجه آن به تهیه سهام می‌پردازند و کل بازار و مواردی همچون شاخص را بررسی می‌کنند. در ادامه سایت‌های مورد نیاز تحلیل‌گران را معرفی خواهیم کرد.معرفی مهمترین سایت های بورسی

سایت Tsetmc.com

یکی از مهمترین سایت های بورسی و البته نخستین سایتی که تحلیل‌گران به آن مراجعه می‌کنند، Tsetmc.com است. سایت مدیریت فناوری بورس یک مجموعه کامل از اطلاعات بازار، هر سهم به صورت مجزا و آن چه به صورت لحظه‌ای اتفاق می‌افتد را در اختیار شما می‌گذارد. در صفحه نخست این وبسایت، اطلاعات روز بازار مثل: شاخص‌های منتخب، نمادهای پر تراکنش و… ارائه می‌شود؛ و با جست‌وجوی هر نماد شما می‌توانید تاریخچه قیمتی، اطلاعیه‌ها، روند معاملات و هر موضوع دیگری که مربوط به آن است را مشاهده کنید.

مدیریت فناوری بورس از زیرمجموعه‌های اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار محسوب می‌شود و اطلاعات آن کاملا حقیقی و مطابق با سایت‌های دیگر مثل کدال و… است. 

سایت codal.ir

سایت codal.ir (کدال) یا «سامانه یکپارچه گردآوری، نظارت و انتشار الکترونیکی اطلاعات» دومین مرجع ارائه‌دهنده اطلاعات برای تحلیل‌گران (خصوصا در روش تحلیل بنیادی) است. تمام اطلاعیه‌های مربوط به هر نماد، از زمان آغاز فعالیتش در بازار بورس، به صورت کامل با درج تاریخ و ساعت در کدال بارگذاری می‌شود و هرگز هیچ موردی (مثل افزایش سرمایه، برگزاری مجمع و…) وجود ندارد که اطلاعات کامل آن در کدال درج نشده باشد.

تحلیل‌گران بنیادی اغلب اطلاعات مورد نیاز خود را از سایت کدال دریافت می‌کنند؛ به عبارتی codal معتبرترین سایت در این زمینه است و زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند. 

سایت Fipiran.com

مرکز پردازش اطلاعات مالی یا Fipiran.com، سایتی است که در زمان مقایسه سهام با یکدیگر، همچنین زمانی که به اطلاعات آماری نیاز دارید؛ به کمک شما می‌آید. در این سایت می‌توان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ترازنامه شرکت‌ها، صورت سود و زیان شرکت‌های بورسی و… را با یکدیگر مقایسه کرد و در واقع اطلاعات ارائه شده در  Fipiran.com هم برای تحلیل‌گران بنیادی و هم تکنیکال کاربرد دارد.

مرکز پردازش اطلاعات مالی، زیرمجموعه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران است و همان طور که از نام آن پیدا است روی گردآوری و پردازش اطلاعات مالی تمرکز دارد؛ متخصصان این مجموعه، تمامی داده‌ها را جمع‌آوری و پردازش می‌کنند و اطلاعات کاربردی برای استفاده گروه‌های مختلف کاربران را ارائه می‌دهند.

سایت Seo.ir

سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار، seo.ir نام دارد. در این سایت تمامی اخبار و اطلاعات مربوط به سازمان مربوطه درج می‌شود؛ و در بخشی از آن اطلاعات آماری (مثل گزارش‌های سالانه و ماهانه شرکت‌ها) قابل دسترسی است و البته بیشتر کاربرد این سامانه برای تحلیل‌گران در رابطه با همین گزارش‌ها است.

کاربران می‌توانند برای دریافت گزارش، بازه زمانی دلخواه را انتخاب کنند، گزارش خود را در سطح کل بورس یا با فیلتر صنایع مختلف دریافت کنند و به تمامی جزئیات اعم از تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده، تعداد سهم‌های معامله شده، ارزش معاملات و… دسترسی داشته باشند.

مهمترین سایت های بورسی در حوزه اخبار و سیگنال‌ها

یکی دیگر از مواردی که سرمایه‌گذاران به آن توجه می‌کنند، اخبار و سیگنال‌های بازار بورس است. البته اخبار، حواشی و شایعات، همواره درباره تمامی بازارهای مالی مطرح است و چه بسا کسانی که با دریافت سیگنال‌های اشتباه و با تکیه بر شایعات، به معامله در نماد خاصی پرداخته‌اند و در نهایت به ضررشان تمام شده است.

در همین راستا سایت‌هایی (با تایید سازمان بورس و اوراق بهادار) در زمینه نشر اخبار و تعامل کاربران (مثل درج سیگنال‌ها و نتیجه تحلیل‌های کارشناسان حوزه بورس) ایجاد شده‌اند که با مراجعه به آن‌ها می‌توان علاوه بر دسترسی به اخبار موثق بازار، با دیگر کاربران بورسی به تعامل پرداخت و نتیجه تحلیل خود را با آن‌ها اشتراک گذاشت و از دانش ایشان بهره برد. در ادامه دو مورد از مهمترین سایت های بورسی این حوزه را معرفی خواهیم کرد.

سایت Sena.ir

پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (به اختصار سنا)، مرجعی معتبر برای دریافت اخبار بازار بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا، شرکت‌های بورسی، کارگزاران، مجامع و حتی بازارهای بین‌المللی است. Sena.ir جزو زیرمجموعه‌های رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار است و اخبار و اطلاعات منتشر شده در آن، تحت نظارت این سازمان می‌باشد. همچنین سنا، با طراحی اپلیکیشن اندروید امکان دسترسی ساده‌تر در تلفن همراه را برای کاربران خود فراهم کرده است.

سایت hamfekran.com

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه که سایت آن با نام همفکران شناخته می‌شود، اولین شرکت مشاور سرمایه‌گذاری در ایران است که در سال ۱۳۸۹ با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت خود را آغاز کرد. در سایت hamfekran.com علاوه بر اخبار موثق بازار بورس، شما می‌توانید به تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال شرکت‌های بورسی دسترسی داشته باشید.

همچنین در این سامانه فضایی جهت تعامل کاربران با یکدیگر فراهم شده است که بخش «پرسش و پاسخ»، تکمیل‌کننده این تعامل بوده و با پوشش شایعات، اطلاعات حقیقی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. رصد معاملات از نگاه سبدگردانان، بررسی نبض بازار به صورت لحظه‌ای و روند معاملات از دیگر خدماتی است که در سایت hamfekran.com به آن دسترسی خواهید داشت.

سخن آخر

فعالیت‌های یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای در بورس، به چند بخش یادگیری مهارت‌ها، بررسی اخبار و رصد بازار تقسیم می‌شود. هیچ‌کس با تمرکز روی یکی از این موارد، نمی‌تواند به سهامداری موفق بدل شود؛ چرا که هر کدام مکمل دیگری هستند. سامانه‌های معرفی شده در این مقاله، مهمترین سایت های بورسی هستند که هر سرمایه‌گذار باید بشناسد و نحوه استفاده از اطلاعات آن‌ها را بیاموزد. رصد بازار و بهره‌گیری از این اطلاعات را بخش جدی از فعالیت بورسی خود قرار دهید، تا علاوه بر یک سرمایه‌گذار موفق، به کارشناسی خبره در بازار بورس تبدیل شوید.