یکشنبه 19 بهمن 1399

سهام شناور آزاد در بورس چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

سهام شناور آزاد یکی از مفاهیم مهم در بازار بورس به شمار می‌رود که لازم است سرمایه‌گذاران با آن آشنا شوند. یکی از مشخصات نماد که در سایت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc) با آن مواجه می‌شویم، سهام شناور است و می‌تواند معیاری باشد که با استفاده از آن، میزان نقدشوندگیو ریسک سرمایه‌گذاری در یک سهم را تخمین بزنیم. در این مقاله سعی داریم شما را بیشتر با این مفهوم و نحوه محاسبه آن آشنا کنیم.

در ادامه عناوین زیر را بررسی خواهیم کرد:

O سهام شناور آزاد در بورس چیست؟

O نحوه محاسبه سهام شناور آزاد چگونه است؟

O آیا مقدار سهام شناور آزاد همیشه ثابت است؟

O تاثیر سهام شناور آزاد بر قیمت سهام چیست؟

O بهترین مقدار سهام شناور چقدر است؟

O سهام شناور بر حباب قیمتی چه تاثیری دارد؟

سهام شناور آزاد در بورس چیست؟

سهام شناور آزاد بخشی از سهام شرکت محسوب می‌شود که دارندگان آن معمولا، در هر شرایطی آماده فروش هستند. آن‌ها با مالکیت بر آن قسمت از سهم، قصد مالکیت بر مدیرت آن شرکت را ندارند و در شرایط مختلف به حتم یقین در بازار مورد معامله قرار خواهد گرفت. شما با بررسی سهام شناور آزاد می‌توانید تا حدودی میزان ریسک معاملات سهم مد نظر را تخمین بزنید. به عنوان مثال هر مقدار که این نسبت بزرگتر باشد نشان‌دهنده آن است که سهامداران تمایل زیادی به نگهداری سهم ندارند و برعکس. به این نکته توجه داشته باشید که هر مقداری که یک شرکت دارای سهام شناور بیشتری باشد، افزایش قیمت آن سهم به سرمایه کلانی نیاز خواهد داشت. 

نحوه محاسبه سهام شناور آزاد چگونه است؟

برای محاسبه سهام شناور آزاد یک شرکت شما ابتدا باید ترکیب سهام داران را بررسی و تعداد سهام داران عمده را تعیین کنید. در گام بعدی عدد به دست آمده را از کل سهامداران کسر می‌کنیم و به این ترتیب، می‌توانیم به تعداد سهام شناور آزاد سهم و درصد آن به کل سهام شرکت دست بیابیم.

آیا مقدار سهام شناور آزاد همیشه ثابت است؟

سهام شناور آزاد در بازار بورس دارای پتانسیل نقدشوندگی بالایی است. مقدار این سهام به هیچ عنوان ثابت نیست. ممکن است سهامداران عمده این شرکت در زمان رشد قیمتی، دارایی خود را در بازار به فروش برسانند و دقیقا به همین دلیل امکان ندارد که میزان سهام شناور آزاد در بازار ثابت بماند. طبق آخرین اطلاعیه‌هایی که از جانب سازمان بورس در راستای سهام شناور آزاد یک شرکت ارائه شده است، هر شرکت باید به میزان ۲۵ درصد دارای سهام شناور در بازار باشد.

تاثیر سهام شناور آزاد بر قیمت سهام چیست؟

در اکثر بازارهای بورس دنیا به این شکل است که اگر سهام شناور یک شرکت کمتر از ۲۵ درصد باشد، آن شرکت از لیست بورس مد نظر خارج خواهد شد. به این دلیل که اگر شرکت مایل نباشد یک چهارم سهامش را در بازار عرضه کند، زیاد مورد استقبال سرمایه گذاران قرار نمی‌گیرد و در نقطه مقابل اگر سهام شناور آزاد یک سهم بیشتر باشد، آن سهم در بازار بیشتر مورد معامله قرار خواهد گرفت. در نظر داشته باشید که اگر سهام شناور آزاد کم باشد غالبا می‌توان با سرمایه اندک، قیمت آن را مدیریت و از نوسانات زیاد آن جلوگیری کرد و با تزریق هیجانات و شایعات قیمت آن را بالا برد تا مورد استقبال مردم قرار بگیرد.

در شرکت‌هایی که سهام شناور آزاد بالا دارند، شرایط برعکس است و به راحتی نمی‌توان معاملات سهم مورد نظر را در هیجانات بازار غرق کرد. چون سهامدار چنین شرکت‌هایی مردم هستند و آن‌ها نمی خواهند که سرمایه‌شان متضرر شود به همین دلیل اجازه اجرای چنین سیاست‌هایی را برای سهم‌شان نمی‌دهند و سهم زیاد مورد معامله قرار می‌گیرد. معمولا سهم‌های کوچک که دارای سهام شناور پایینی هم هستند بهترین موقعیت را برای سفته‌بازان می‌سازند که به راحت‌ترین شکل ممکن با سرمایه کم در قیمت سهم تاثیر بگذارند.

بهترین مقدار سهام شناور آزاد چقدر است؟نحوه محاسبه سهام شناور آزاد

طبق آخرین مصوبات، کمترین میزان سهام شناور آزاد در بازار بورس ۵ درصد است. از نظر حداکثری نمی‌توان به عددی اشاره کرد چون یک سهامدار عمده بنا به دلایل مختلف می‌تواند کل سهام خود را در بازار عرضه کند که همین امر باعث افزایش میزان سهام شناور شرکت در بازار خواهد شد. معمولا هر مقدار این درصد به میانگین شناوری نزدیک‌تر باشد، وضعیت متعادل‌تر خواهد بود. همان‌طور که اشاره کردیم در حال حاضر شرکت‌ها می‌توانند تا ۲۵ درصد سهام شناور آزاد در بازار داشته باشند.

تاثیر سهام شناور بر حباب قیمتی چیست؟

تا این بخش از مقاله روشن شد که بین سهام شناور و قیمت سهم ارتباط مستقیمی وجود دارد. در همین راستا شرکت‌هایی که سرمایه پایینی دارند، قابلیت بالایی برای رشد قیمتی در آینده بازار خواهند داشت اما باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان ریسک این شرکت‌ها نسبت به بقیه بیشتر است. همین فرایند برای شرکت‌های بزرگ‌تر برعکس است و دارای پتانسیل کمتر و ریسک کمتری برای سرمایه گذاری خواهند بود.

یکی از فاکتورهای مهم برای سرمایه‌گذاری در هر بازاری، سنجیدن میزان ریسک‌پذیری آن بازار است. برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس باید با در نظر گرفتن میزان ریسک‌پذیری و سود مورد انتظار، سهام مورد نظر خود را انتخاب کنید. یکی از دغدغه‌های موجود در بازار سهام برای سرمایه‌گذاران، پایین بودن مقدار سهام شناور آزاد شرکت‌ها است که همین امر موجب فعالیت پررنگ سفته‌بازان می‌شود و هیجانات بر قیمت سهم غالب می‌شود. همین فرآیند باعث کمرنگ‌تر شدن اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به بازار بورس می‌شود که البته خوشایند نیست.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت شرکت‌هایی که سهام شناور پایینی دارند، موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیستند چرا که یک بازار کاملا شکننده را تداعی می‌کنند. از طرف دیگر هر مقدار که سهام شناور آزاد شرکتی بالاتر باشد، میزان نقدشوندگی آن بالا و ریسک سرمایه‌گذاری آن کمتر است. با این حال، هنگام سرمایه‌گذاری باید مجموعه‌ای از عوامل را در نظر گرفت و نمی‌توان فقط بر اساس سهام شناور تصمیم‌گیری کرد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با سهام شناور آزاد شرکت‌ها در بازار بورس بیشتر آشنا کنیم. سهام شناور یکی از فاکتورهایی است که می‌توان برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفت و میزان ریسک نقدشوندگی سهم را تا حدودی تشخیص داد. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم بیشتر روی سهم‌هایی که سهام شناور بالایی دارند تمرکز داشته باشید. این پیشنهاد از این جهت مناسب است که در گام اول سرمایه‌گذاری، دچار زیان و از دست رفتن سرمایه خود نشوید. ریسک نقدشوندگی در این سهم‌ها کمتر است و بنابراین ساده‌تر می‌توانید سرمایه خود را نقد کنید.