شنبه 10 مهر 1400

اوراق بدهی؛ از پیاده سازی طرح‌ها تا ایمنی پرتفوی سرمایه‌گذاران

اوراق بدهی تأمین کننده بودجه لازم برای پیاده‌سازی طرح‌های شرکت‌ها و نهادها و روشی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری و ایمن کردن پرتفوی سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه است.

به گزارش روابط عمومی کارگزاری بانک مسکن به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)؛ یک کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که دولت‌ها از چه طریقی از بورس تامین مالی می‌کنند، گفت: زمانی که راجع به بازار سرمایه صحبت به میان می آید، ذهن افراد به سمت بازار سهام، معاملات سهام، عرضه‌های اولیه، نمادهای باز و متوقف کشیده می شود درصورتی که این بخشی از بازار یعنی بازار ثانویه است (البته به دلیل آنکه حجم معاملات ثانویه حجم بزرگی از بازار بوده و بیشتر مردم هم با این بخش از بازار درگیر هستند).

مهسا رادفر در این باره توضیح داد: بازار بخش دیگری هم دارد که به آن بازار اولیه گفته می‌شود و تامین مالی در آنجا اتفاق می‌افتد و این مختص کشور ما نیست بلکه در سایر کشورهای دنیا هم بازار اولیه، بازار بزرگی است که برای شرکت‌ها جذاب بوده و می‌تواند منابع مالی را تامین کند.

وی در ادامه افزد: به طور کلی دولت برای تامین مالی خود وارد بازار اولیه شده و از روش‌های مختلف به این منظور بهره‌مند می‌شود.

رادفر افزود: فروش مستقیم سهم در بازار، فروش غیر مستقیم سهم از طریق صندوق‌های پالایش یکم و انتشار اوراق بهادار از جمله روش‌های تامین مالی دولت به شمار می‌رود.

وی در ادامه توضیح داد: در بازار اوراق بدهی که دولت از آن تامین مالی می‌کند وجوه خرد مردم جمع آوری شده و به صورت هدفمند صرف سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه‌ها و طرح‌ها می‌شود.

وی اظهار کرد: از جمله ویژگی‌ها و خصوصیات بازار اوراق بدهی آن است که چون اوراق در آن منتشر می‌شود هر کدام سر رسیدی دارند و با انتشار تدریجی اوراق، سررسید می‌شوند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ میزان تامین مالی دولت از طریق اوراق، سالانه در قوانین بودجه مشخص می‌شود که براساس قانون بودجه ۱۴۰۰، این مقدار برای امسال ۱۳۵ هزار میلیارد تومان است که بخش کوچکی از آن از ابتدای سال تاکنون انجام شده و حجم بزرگی از آن باقی مانده که تا انتهای سال جاری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ما با دو گروه از سرمایه‌گذاران مواجه هستیم، به افراد و سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و سنتی توصیه می‌کنیم که برای ورود به بازار سرمایه می‌توانند سودهای ثابتی را از طریق خرید این اوراق به دست بیاورند و هر زمان که بخواهند می‌توانند اوراق را واگذار کنند.

رادفر اضافه کرد: در خرید اوراق این اتفاق نمی‌افتد و سرمایه گذار می‌تواند اوراق را خریده و هر زمان که خواست آن را فروخته و سود را به دست بیاورد اما به دلیل آنکه معاملات از طریق بورس انجام شده، با تاخیر یک روزه، اصل پول دریافت می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: افراد درگیر معاملات، بر فرض آنکه سهمی را بفروشند تا زمان خرید بعدی می توانند از فاصله زمانی استفاده کرده و پول را صرف خرید اوراق کنند.

وی تاکید کرد: افراد و سرمایه گذاران می‌توانند وجه نقد خود را به بهترین شکل مدیریت کنند و با استفاده از فواصل زمانی و وجوهی که متوقف مانده، اوراق خریداری و از آن نگهداری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که سهامداران چند درصد پرتفوی خود را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص دهند، گفت: به طور معمول پرتفویی که تشکیل می‌شود به طور متوسط حداقل ۱۰ تا ۳۰ درصد آن باید نقد شونده باشد به این معنا که شما هر زمان که نیاز به نقدینگی داشتید می‌توانید آن بخش از پرتفوی خود را نقد کنید.

وی یادآور شد؛ اوراق بدهی از یک سو تأمین کننده بودجه لازم برای پیاده‌سازی طرح‌های شرکت‌ها و نهادها و از سوی دیگر روشی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و ایمن کردن پرتفوی سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه است و از آنجا که اوراق بدهی نظیر انواع اوراق مشارکت، اوراق خزانه اسلامی و … دارای سود ثابت است، می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.


منبع: سنا